Danıştay Kararları ile İdare Mahkemeleri Kararları Arasındaki Farklar

İdare Mahkemesi Nedir?

  • İdare Mahkemesi, kamu görevlileri hakkında işlemlerini yürüten ve bunlara ilişkin davalara bakan birinci derece mahkemelerdir.
  • Ağır İdare Mahkemesi, İdare Mahkemesi’nin ağır ceza olarak kabul edildiği hallerde başvurulacak olan üst mahkemedir.
  • Bölge İdare Mahkemesi, İdare Mahkemesi kararlarına karşı başvurulan üst mahkemedir.
  • İdare Mahkemeleri, İdare Hukuku kapsamındaki uyuşmazlıklara bakarlar.

Danıştay Nedir?

  • Danıştay, İdare Hukuku kapsamındaki uyuşmazlıklarda Bölge İdare Mahkemesi kararlarına karşı temyiz mercii olan üst mahkemedir.
  • Danıştay Genel Kurulları, idari uyuşmazlıklarla ilgili olarak verilen Danıştay Kararları arasındaki ihtilaflarda yetkilidir.

Farklar

s

s
s
s
s
s
s
s
s
s
s
s
s
s
s
s
s

Scroll to Top
İdare Mahkemesi ve Danıştay Arasındaki Farklar
1 İdare Mahkemeleri, kamu görevlileriyle ilgili uyuşmazlıklara bakarken özel dairelerde çalışırlar; Danıştay ise tüm uyuşmazlıklar için genel dairelerde çalışır.
2 İdare Mahkemeleri, birinci derece mahkeme olarak görev yaparlar; Danıştay ise üst mahkeme olarak görev yapar.
3 İdare Mahkemeleri, kendi kararları ve Bölge İdare Mahkemesi kararlarına karşı temyiz mercii olan Danıştay’a bağlıdır; Danıştay ise İdare Mahkemelerinin üst mahkemesidir.
4 İdare Mahkemeleri, kamu görevlilerine yönelik idari işlemlerden dolayı açılan davalara bakarlar; Danıştay ise bu davalara ek olarak idari sözleşmelerden doğan uyuşmazlıklara de bakar.
5 İdare Mahkemeleri, idari işlemler ve işlemsizlikler hakkında iptal davası açılabilen mahkemelerdir; Danıştay ise İdare Hukuku kapsamında idari işlemler hakkında temyiz mercii olan üst mahkemedir.
6 İdare Mahkemeleri, Türkiye’de toplam 15 ilde bulunmaktadır; Danıştay ise yalnızca Ankara’da bulunur.
7 İdare Mahkemeleri, il sınırları içinde kurulmuş olan mahkemelerdir; Danıştay ise il sınırlarını aşan bir yapıdadır.
8 İdare Mahkemeleri, valilikler, kaymakamlıklar, il özel idareleri, belediyeler ve bunların tüzel kişilikleriyle ilgili idari davalara bakarlar; Danıştay ise bunlara ek olarak Bakanlar Kurulu’nun ve kamu tüzel kişiliklerinin faaliyetleriyle ilgili idari davalara de bakar.
9 İdare Mahkemeleri, valilik ve kaymakamlıkların işlemleri hakkında iptal davası açılabilen mahkemelerdir; Danıştay ise bu davalara ek olarak temyiz davası açılabilen üst mahkemedir.
10 İdare Mahkemeleri, alt kademe kamu görevlileriyle ilgili işlemlere bakarlar; Danıştay ise üst kademe kamu görevlileriyle ilgili işlemlere bakar.
11 İdare Mahkemeleri, idarî para cezalarını iptal edebilirler; ancak Danıştay, yalnızca para cezalarının ödenmesi davasına bakar.
12 İdare Mahkemeleri, kendi kararları ve Danıştay kararlarına uymak zorundadırlar; fakat Danıştay, Anayasa ve Kanunlara uymakla yükümlüdür.
13 İdare Mahkemeleri, 1982 Anayasa’sından önceki düzenlemeye göre kurulmuştur; Danıştay ise bu Anayasa’dan bağımsız olarak varlığını sürdürmektedir.
14 İdare Mahkemeleri, 1982 Anayasa’sıyla birlikte yeniden yapılandırılmıştır; Danıştay ise bu Anayasa’dan önceki yapısını büyük ölçüde korumuştur.
15 İdare Mahkemeleri, İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun Usullerine Kayıtlıdır; Danıştay ise Tüzük ve Yönetmeliklerine Göre Hareket Eder.
16 İdare Mahkemelerinde, ilk derece mahkeme olarak Ağır İdare Mahkemesi Statüsündeki Mahkemelerde Başlayan Cezai İşlemler Dışında Tüm Davalarda Hükmün Özüne Geçirilmiş Hatalardan Faydalanılır.; Danıştay’da ise hata yapma olanağı daha sınırlıdır.
17 İdare Mahkemeleri, kendi aralarında ve Danıştay’la fikir birliği sağlamak zorundadırlar; fakat Danıştay, kendi daireleri arasında ve İdare Mahkemeleri ile fikir birliği sağlama zorunluluğuna sahip değildir.
18 İdare Mahkemeleri, kendi kararları ve Bölge İdare Mahkemesi kararlarına karşı temyiz yoluna gidilemez; ancak Danıştay’ın bazı kararları aleyhine Yargıtay’a başvurulabilir.
19 İdare Mahkemeleri, kendi kararları aleyhine Yargıtay’a başvurulamaz; ancak Danıştay’a başvurulabilir.
20 İdare Mahkemelerinin başkan ve üyeleri, Adalet Bakanı’nın önerisi üzerine Cumhurbaşkanı tarafından Atanır.; Danıştay’ın başkan ve üyeleri de aynı şekilde atanır ancak Cumhurbaşkanı’nın Takdirine Bırakılmıştır.
21 İdare Mahkemelerinin başkan ve üyeleri, Cumhurbaşkanınca Belirlenecek Usul ve Esaslara Göre Görevden Alınabilirler.; Danıştay’ın başkan ve üyeleri ise yalnızca Kanunla Belirlenen Sebeplerle Görevden Uzaklaştırılabilirler.
22 İdare Mahkemelerindeki ilk derece işlemler, Ağır İdare Mahkemesi’nde cezai işlemler hariç olmak üzere, temyiz mercii olan Danıştay’ın kararlarıyla kesinleşir; Danıştay’daki işlemler ise Anayasa ve Tüzüğe Göre Kesinleşir.
23 İdare Mahkemelerinde, Kanunlarda aksi belirtilmedikçe bölge sınırlaması yoktur ve her ilde bir veya birden fazla mahkeme bulunabilir; Danıştay’da ise bölge sınırlaması bulunmamaktadır ve yalnızca Ankara’da bulunur.
24 Kamu görevlileriyle ilgili işlemler hakkında, işin özelliğine göre İdare Mahkeme kararlarından sonra Bölge İdare Mahkemesi veya Yargıtay’a Başvurulur.; Kamu görevlileriyle ilgili idari sözleşmelerden doğan uyuşmazlıklarda ise sadece Bölge İdare Mahkemesi’ne Başvurulur.